Morsom hinderløype

Barna bevegde seg som ulike dyr

På tvers av avdeligene ble det nylig lekt i en stor og fin tilrettelgat hinderløype. Martine von der Lippe hadde rigget til med sklie, plater, tunnel, gyngehest og matte, der hvert element representerte en egen utfordring. På sklia skulle barna være fisk som svømte, platene ble brukt til å hoppe som en hare, i tunnelen skulle det brummes som bjørner og barn + gyngehest = elg, selvfølgelig. På den avsluttende matta skulle barna krype som ormer.

Opplegget var det første i sitt slag, i noe som kommer til å bli et ukentlig samarbeid mellom avdelingene i barnehagen. Dagens instruktør Martine var strålende fornøyd med hvordan det hele forløp seg: "Jeg synes det gikk kjempebra. Fungerte for alle alderstrinn. De minste tok det i sitt tempo og de største i sitt". "De lærte seg å krappe, kråle og gå, holde balansen. Ulike motoriske ferdigheter. I tilegg stimuleres fantasien når vi ber de om å være forskjellige dyr".

Neste gang er det Line Bergljot som lager i stand et opplegg med tall og geometriske former. Der skal barna fortsette å jobbe med dyr, blant annet ved å telle antall dyr og hvor mange ben en elg har.