Ukas profil: Patrycja Sikora

Patrycja er Heimvangs arbeidsomme og topputdannede polakk, som glimter til med friske takter i utenfor-jobb sammenhenger.

God dag, hvordan er det å jobbe på Blåmeis?

Det er veldig spennende. Hver dag er forskjellig. Vi leker, vi synger, alt er mulig. Veldig spennende å se at barna forandrer seg sånn.

Hvorfor ville du jobbe i barnehage?

Det er litt vanskelig å svare på. Jeg liker barn - trives godt med dem. Det er en veldig fin jobb fordi du gir og får.

Du har bodd i Norge i halvannet år, og prater norsk hjemme med kjæresten. Hvordan synes du det går med norsken?

Veldig vanskelig. Jeg tror det vil gå bedre snart. Jeg tenker å gå på et nytt kurs i mars. Jeg gikk på kurs til desember. Vil nok ha mer energi og mer lyst til å gå på kurs etter jobb når været er lysere og ting er lettere.

Du har en master fra Polen. Fortell mer om studiet ditt:

Jeg skrev master om fedme og anoreksi blant barn, som jeg var veldig intressert i. Det var ikke slitsomt. De første årene var mye praksis, så jeg fikk utfolde meg. Mens jeg i de to siste årene hadde mye teoretisk, det var mer kjedelig, men jeg lærte mye. I de to årene jobbet jeg i uka og tok studiene i helgen.

Til sommeren reiser Patrycja hjem til Polen for å gite seg i et storslått bryllup. Hvordan blir det?

Det blir et typisk, tradisjonelt polsk bryllup. Mange mennesker og masse mat og drikke. Vi feirer to dager. Vi vier oss tidlig på lørdag og fester både på lørdag og søndag. Det koster ganske mye, men besteforeldrene våre betaler. Jeg håper det bare er et bryllup i løpet av livet. Hehe.

Patrycja er veldig snill og god med barna og gjør ikke en flue fortred, men glimter til i settinger utenfor jobb ved å være veldig frisk og livlig. Er privat-Patrycja annerledes enn jobb-Patrycja?

Hehe. Du tenker nok på at jeg tok med meg drikkevarer på en spillkveld, og at jeg var livlig på julebordet. Jeg drikker ikke så mye. Jeg ville bare tulle litt med polske drikkevaner og stereotyper. Hmm, godt spørsmål om jeg er noe forskjellig. Jeg bruker nok mer avaserte ord og har et bedre språk når jeg er hjemme å prater polsk.

Favorittmat: Laks

Favorittfilm: Sweet November

Favorittbok: Det finnes mange. Alt som Paulo Coelho har skrevet. Finnes også noen polske forfattere jeg liker.

Reisemål: Hollywood

Forbilde: Det finnes ikke