Kurs i Reggio Emilia

Heimvang brukte årets første personalmøte på å ta en nærmere titt på Reggio Emilia-pedagogikken

Pedagog Tone-Lise er sterkt engasjert i Reggio Emilia-retningen, og holdt et fint foredrag om grunntankene bak Reggio Emilia.

Reggio Emilia har navn i fra en by i Italia og setter barna i sentrum. Barna har 100 språk og det er vi som voksne som har ansvar for å legge til rette for at barna kan få uttrykke seg forskjellige. Det finnes ikke vanskelige barn, bare voksne som ikke har forstått de fult ut.

Reggio Emilia fokuserer også mye på gjennbruk av materiale og barnas fantasi. En leke skal kunne brukes til mye, barnas fantasi skal sette grensene.

Vi i Heimvang kommer til å snuse på Reggio Emilia-pedagogikken denne våren, og forhåpentligvis plukke elementer og bruke de i vår egen barnehagehverdag. Om to-tre måneder møter vi en Reggio Emilia-barnehage for å se hvordan de opererer i praksis.