Årsplan

Årsplanen reflekterer den nasjonale rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver. Barna skal ha et trygt og inkluderende oppvekst- og læringsmiljø som fremmer helse, trivsel og læring - fritt for mobbing, vold og overgrep

 

Om årsplanen og kommunens mål for barnehagene

Barnehagen skal ivareta barnas behov for omsorg og lek samt fremme læring og danning. Barnehagens innhold skal være allsidig, variert og tilpasset det enkelte barn og barnegruppen. Barnets beste skal alltid være et overordnet mål.

Denne årsplanen skal vise hvordan barnehagen jobber for å oppfylle kravene i den nasjonale rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver. Årsplanen skal også beskrive hvordan vi jobber for å nå Oslo kommunes felles målsetninger for barnehagene:

  •        Barn og unge skal ha et trygt og inkluderende oppvekst- og læringsmiljø som fremmer helse, trivsel og læring, og som er fritt for mobbing, vold og overgrep.
  •        Barnehagebarn skal møte medarbeidere med høy kompetanse og tid til å følge opp den enkelte.
  •        Barnehagebarn skal få et pedagogisk tilbud som støtter det enkelte barns lek, utvikling og læring.
  •        Barnehagebarn skal utvikle gode språklige og sosiale ferdigheter gjennom lek i trygge omgivelser.

OM BARNEHAGEN

  •        Heimvang barnehage er spesialisert på de minste barna og ønsker å gi dem en fin og rolig start på barnehagetilværelsen.
  •        Barnehagen åpnet i 2003. Høsten 2013 ble barnehagen fornyet både inne og ute. Lokalene som barnehagen disponerer er lyse og delikate, med gulvvarme og balansert ventilasjonsanlegg - som sikrer frisk luft til enhver tid. Lekeplassen har norskproduserte apparater med klatrestativ, husker, karusell, postbil og lekehus.
  •        Heimvang barnehage drives i tråd med Barnehageloven. Årsplanen beskriver de overordnede målene og hvordan vi jobber å nå disse. Styrer har det faglige ansvaret for å lage årsplanen med progresjonsplan i samarbeid med eier, ansatte og foreldre. Årsplan med progresjonsplan fastsettes av barnehagens samarbeidsutvalg.
  •        Det viktigste for oss er trivsel på arbeidsplassen, både for store og små.
  •        Heimvang barnehage skal gi trygghet, som er grunnleggende for barnets lek og læring; stimulere barnas sosiale, språklige og fysiske utvikling

 

TILVENNING

Barnehagen skal i samarbeid med foreldrene legge til rette for at barna kan få en trygg og god start i barnehagen. Se «Oslostandard for tilvenning i barnehagen».

Våre tiltak

  •        I Heimvang barnehage har vi utarbeidet en handlingsplan for tilvenningperioden slik at foreldre og barn skal føle seg trygge på at tilvenningperioden blir så god som mulig. Handlingsplanen er et arbeidsredskap for de ansatte.
  •        Hvert barn får sin egen kontaktperson, som har et særskilt ansvar for best mulig oppfølging i barnehagen. Kontaktpersonen kommuniserer daglig med foreldrene hvordan deres barn har det i barnehagen.
  •        Vi skreddersyr innkjøring etter barnas behov, men dette er utgangspunktet:

- De tre første dagene er barnet i barnehagen fra kl 8.30 til kl 10.30 med foreldrene til stede

- Den fjerde dagen deltar barnet i vårt første måltid, kl 11. Foreldre kan være til stede, avhengig av barnets behov.

- Den femte dagen prøver barnet å sove i barnehagen mellom kl 12 og kl 14. Det hentes rett etter soving. - Når barnet har kommet inn i barnehagens soverutiner blir de med på andre måltid, kl 14.

- Deretter fases barnet inn i vanlige rutiner.

 

VENNSKAP OG FELLESSKAP

I barnehagen skal alle barn få oppleve seg selv som verdifulle, få venner og bidra i et sosialt fellesskap. Barnehagen skal forebygge, avdekke og stoppe mobbing og krenkelser.
Barnehagen skal fremme likestilling, og motvirke alle former for diskriminering.

Våre tiltak

  •        Vi jobber med at alle barn skal få delta i lek og skape relasjoner til andre barn.
  •        Vi er tilstede der konflikter utspiller seg.
  •        Vi er opptatt av at barna skal bli trygge både med personalet og med barnehagen.
  •        Vi er veldig bevisst på rutiner (utetid*, samlingsstund, måltid, sovetid) hver dag. Dette skaper forutsigbarhet som igjen fører til trygghet.

*Føles det kaldere enn -8 grader eller er det mye is på lekeplassen, vurderes det om barna skal holdes inne.

  •        Vi jobber med sosial kompetanse, noe som gir oss kunnskap om hvordan vi kan leve sammen.
  •        Vi hjelper barna til å tolke hverandre og til å uttrykke deres opplevelser og følelser ut i fra situasjonen. I det daglige er vi opptatt av å gjøre barna bevisste og oppmuntre dem når de gjør gode handlinger mot hverandre.
  •        Vi støtter barnas initiativ

 

LEK

Leken skal ha en sentral plass i barnehagen, og lekens egenverdi skal anerkjennes.
Barnehagen skal ha et fysisk miljø som støtter barnas utvikling og sosiale og språklige samhandling.

Barnehagen skal legge til rette for et inkluderende miljø der alle barna kan oppleve glede og engasjement gjennom lek.

Våre tiltak

  •        Vår filosofi er at barn bygger vennskap gjennom rollespill og lek. Det er også med på å utvikle barnas sosiale kompetanse, selvfølelse og fornemmelse for andres barns behov.
  •        Vi har forsøkt å lage et ute- og innemiljø hvor barna selv kan velge leker etter sine egne interesser. Samtidig legger vi opp til pedagogisk læring rundt barnas interesse for tall og bokstaver, rom og form.
  •        Barnehagens beliggenhet ved markagrensen gjør det naturlig å satse på fysisk utvikling gjennom bevegelse i naturen. I tillegg stimulerer vi bevisst til lek gjennom dans, klatring på lekeplassen og enkle former for sport. I løpet av de første årene tilegner barn seg grunnleggende motoriske ferdigheter som er nødvendig for å klare seg på egenhånd i livet.

 

LÆRING

Barna skal oppleve et stimulerende og utforskende miljø som fremmer barns nysgjerrighet og lærelyst. Barnehagen skal sørge for utvikling og progresjon innenfor alle fagområdene i rammeplanen. Barnehagen skal støtte og berike barnas initiativ og gi dem utfordringer og tiltro til egne evner.

Våre tiltak

  •        Vi lærer å samarbeide: Det er gjennom erfaringer med aktivt og positivt samspill med andre barn at noe av den viktigste læringen skjer, nemlig hvordan man tilpasser seg hverandre og lærer å ta hensyn til og samarbeide med hverandre.
  •        Målrettede læringsaktiviteter som er bra for en allsidig læring og utvikling. Det kan dels skje ved at barna selv kan velge aktiviteter som forming, fysisk aktivitet eller lesing.
  •        Kjærlighet til naturen står sentralt i Heimvang barnehage. I løpet av tiden hos oss blir barna kjent med planter og dyr, landskap, årstider og vær.
  •        Vi er opptatt av økologi og naturvern, kildesortering er del av våre daglige gjøremål.

 

KOMMUNIKASJON OG SPRÅK

Barnehagen skal støtte barns bruk av språk som redskap for å tenke og gi uttrykk for egne meninger og følelser.

Alle barn skal få god språkstimulering gjennom barnehagehverdagen.

Barnehagen skal fange opp og støtte barn som trenger ekstra støtte i sin språkutvikling. Se «Oslostandard for systematisk oppfølging av barns språkutvikling».

Våre tiltak

  •        De ansatte vil være seg bevisst sin forbildefunksjon for hvordan en lytter, gir konstruktiv respons og bruker kroppsspråk, talespråk og tekst.
  •        Vi skaper et språkstimulerende miljø for alle barn og oppmuntrer til å lytte og leke med lyd, rim, rytme og fabulere med hjelp av språk og sang. Ellers er vi tydelige på å sette ord på alt vi gjør.
  •        Vi støtter opp når barna prøver å kommunisere
  •        Vi støtter barn som har ulike former for kommunikasjonsvansker, som er lite språklig aktive eller har sen språkutvikling.
  •        Vi har utarbeidet og følger planen for systematisk observasjon av alle barns språkutvikling

 

DIGITAL PRAKSIS

Barnehagen skal gi barna mulighet til å bruke digitale verktøy og teknologi i lek, læring og kreative prosesser.

Barnehagen skal bidra til at barna utvikler en begynnende etisk forståelse knyttet til digitale medier.

Barnehagens ansatte skal utøve god digital dømmekraft i samarbeid med foresatte.

Våre tiltak

  •        Personalet vil være aktive sammen med barna, og sørge for at digitale verktøy gir merverdi i det pedagogiske arbeidet.
  •        I Heimvang barnehage tar vi mange bilder. I blant studerer vi bildene på en skjerm for å snakke om det vi har gjort i barnehagen sammen med barna.
  •        Datamaskinen brukes i også for å sette bilder til eventyr og sanger.
  •        Ellers har barna en variert digital kompetanse allerede før de starter i barnehagen, som personalet skal bygge videre på – og videreutvikle.

 

SAMARBEID OG SAMMENHENG MELLOM BARNEHAGE OG SKOLE

Barnehagen skal i samarbeid med foresatte og skolen legge til rette for at barnet får en trygg og god overgang fra barnehage til skole. Se «Oslostandard for samarbeid og sammenheng mellom skole og barnehage».

Barnehagen skal legge til rette for at barna har med seg erfaringer, kunnskaper og ferdigheter som gir dem et godt grunnlag for å begynne på skolen.

Våre tiltak

  •        Vi samarbeider ikke med skole, da barna slutter i Heimvang barnehage året de fyller tre år.

 

LIVSMESTRING OG HELSE

Barnehagen skal bidra til barnas trygghet, livsglede, og følelse av egenverd. Barnehagen skal være en arena for daglig fysisk aktivitet og samtidig gi rom for hvile. Barnehagen skal bidra til at barna utvikler matglede og sunne helsevaner.

Våre tiltak

  •        Helse, miljø og sikkerhet har topp prioritet i Heimvang bhg. Vi har nulltoleranse for alt som kan være en risiko.
  •        Vi har balansert klima-anlegg.Inneklima vurderinger ble utført av Mycoteam- prøveresultatetligger godt innenfor det som er normalt.
  •        Alle de ansatte har vært på kursing i matlaging, og er opptatt av sunn mat
  •        Det tilbys ikke søt mat utover spesielle anledninger
  •        Barnehagen lager all maten selv. Vi spiser varm mat hver dag.
  •        Heimvang bhg er ikke en sukkerfri bhg, men prøver allikevel å redusere sukkerinntak i bhg.

 

Oppdatert: 27.01.2025